2012. május 16., szerda

Mekong Delta, egy kis sokfrontos okosodás

Saigonban sikerült beneveznünk egy két napos túrára. Bár eddig sokat hangoztattuk már, hogy nem szeretjük a túristás programokat, azt, amikor hoznak-visznek minket, mert akkor kevésbé jön át az igazi feeling, de most kifejezetten örültünk, hogy nem nekünk kell foglalkozni a részletekkel, a szálláskereséssel, az odajutással, stb.. Kényelmes buszból nézelődhettünk a többi túristával, a hozzánk hasonló fehér emberekkel, jaj de jóJ

A túra a Mekong folyó deltájában visz végig néhány fontos és érdekes látványosságon. Több mint 4000 km-es hosszúságával a 11. leghosszabb folyó a világon, illetve a 12. legnagyobb vízhozamú is. Kína dél-keleti területeiről indulva keresztül folyik Mianmaron, Thaiföldön (ahol már voltunk és ahova még megyünk), Laoszon (ahova még megyünk), Kambodzsán (ahol szintén voltunk) és Vietnamon, majd itt a Dél-kínai-tengerbe ömlik.
Aki járt már deltában az el tudja képzelni mi is ez... Kegyetlen mennyiségű víz, folyók és kanálisok amit az út mondjuk 100km-en át keresztez!

Óriási hidak és vízvízvíz

Állítólag ez a világ 10legszebb hídjának egyike! Mi ezekkel a "legszebb, legnagyobb" stb. dolgokkal már szkeptikusak vagyunk, kinek a legszebb stbstb! :)
 Az első állomásunk egy trópusi gyümölcskóstolás volt, miközben a helyiek énekelgettek nekünk. A gyümölcsök érdekesek voltak. Lassan kezdjük már összekapcsolni, hogy melyik gyümölcs melyik. Sokat láttunk már a piacokon, kívülről, lassan meg lesz az is, hogy néznek ki belülről, és milyen az ízük. Mondjuk azért annyit tegyünk hozzá, hogy ez annyit jelentett, hogy egy tányérre kiraktak egy kis gyümölcsöt...
Mindenféle hajókkal viszik a túristákat...

Romantikus kép: Dávid és a Mekong Delta :)

Az együttes :)

Hát nem valami elektronikus kütyü, a hangja is olyan volt! :)

Na ki mit ismer? Egyet segítünk: van a képen ananász! :)
Az ének már felejthetőbb voltJ

Na ezt már ténylge csak erős idegzetűeknek! :)

Innen kis kenukkal áthajóztunk kis csatornákon keresztül a méz-farmra. Itt aztán van egyenjogúság, a nők és férfiak is ugyanúgy dolgoznak, a kenukban is ugyanúgy húzták a lapátot, nincsen nagyon megkülönböztetve, hogy valami női vagy férfi munka... A vietnámiakról amúgy tudni kell, hpgy állandóan dolgoznak, nincsen vasárnap és a munkanélküliség 2%!!!
Az egész delta tele szigetekkel és kanálisokkal

Munkaerő, de van mit...

Nem rossz látvány volt ez...

Dzsungel
A mézfarmon jöhetett a mézkóstolás, méhecskesimogatás, banán pálinkázás. Zsófi kevésbé élvezte ezt az állomást, van egy kis darázsfóbiája, de azért annyira közel merészkedett, hogy remegő kézzel fotót készítsen...

Mekongpóz

Méztea, elég jó volt!

Dávid épp átmegy a bátorságpróbán! Köszi Zsófi, hogy ilyen ügyesen fotózól! :)

És a jutalom! :)

Bátorságpróba 2 is teljesítve

Irány vissza a delta

Amit már másoktól is hallottunk, mi csak megerősíteni tudjuk, elég mogorvák itt az emberek. Nem mosolyognak annyit, nem köszönnek ujjongva. Persze, érthető a történelmük után, hogy nem olyan vidámak, de a tragikus múlt azért nem minden – láthattuk ezt Kambodzsában már, és Magyarországon is, hisz annyi tragédia ért minket és mégis olyan vidámak vagyunk ugyebár! haha
Egy kedves magyar arc...

...és egy kedves vietnámi! :)
Mehetünk tovább, a következő érdekesség a kókuszból készülő cukorka gyár. Kaptunk itt is kostolót, cukorka, kókusz pálinka, kígyópálinka.

Fő a kókuszcukorka a komoly berendezésen! :)

Robot technology

Na itt nincs kérdőjel, ez valódi kígyóbőröv
 Jöhetett az ebéd és a krokodil farm. Bár az ebédünk előre szervezett egyenkaja volt, azért megnéztük a menüt is, wow... kígyó, béka, és még teknős is rendelhető itt, sőt, egy kicsit odébb meg is tekintheted ezket a főfogásokat még élőben. Itt tényleg mindent megesznek az emberek, barátainktól hallottuk, hogy még a kutyákat is! Ilyet még nem láttunk az étlapon!

A krokodilfarm

Mesés menü: kobra, teknős, angolna, krokodil :)

Jajjj Zsófi csak bele ne ess! :D
Egy kis pihenés a függőágyakban, majd indulás az esti szálláshelyünkre, a Mekong Delta legnagyobb városába. Lehett választani hotel és családoknál lakás között, mi a kambodzsai élményeink után boldogan választottuk a hoteltJ Este egy kis séta, jó kis vacsora egy igazi olasz étteremben, tv-zés, egy kis felfrissülés ÁzsiábanJ Bár szeretjük kipróbálni a helyi ízeket, de teknőshúst elvből nem eszünk, a másik opció pedig, ha hiszitek, ha nem, a patkány! Elvileg hasonló íze van, mint a békának, nem lehet rossz, de a mi európai fejünkben a patkány mégis csak a kosszal, betegséggel van kapcsolatban. Plusz hallottunk egy történetet egy pártól, ők egészen addig ki akarták próbálni a sült patit, amíg nem voltak szemtanui, amint az étterem tulajdonosa az étterme elől vitte hátra azt a patkányt, amit egy perccel korábban egy macska ejtett zsákmányul. Szóval Viva PizzaJ
Na milyen patkányt kértek rántottat vagy grillezettet? :)

Ezzaz, csodás! :) És a háttérben...

...ki más, mint a KFC emberke! :)
Na akkor most már tegyük tisztába a vicc lényegét: KFC emberke
Ho Chi Minh   Óriási, Dávid egy hétig ezen röhögött! :)

Persze esti piac itt is volt, mint Ázsia utolsó kis falujában is...
A nappali nem is kérdéses...

Kemény nyüzsi van, csak el ne üssenek...

Ejjha :)

Nézzük egymást szokásosban :)
Másnap egy nagyon jó kis programmal kezdtünk, ellátogattunk a helyi úszópiacra. Mivel ez egy delta, sok a víz, a vízi közlekedés és a vizen való szállítás sokszor a legpraktikusabb, ezért a szárazföldi piac mellett van a vizi piac is. Kisebb és nagyobb hajókkal is érkeznek ide az emberek a környező településekről, jönnek mennek a folyónak egy meghatározott részén, nézeldőnek, és ha valami kell, odaállnak az adott terményt áruló hajóhoz, és már mehet is a biznisz. Azt pedig, hogy az egyes hajók mit is árulnak, onnan lehet már messziről tudni, hogy a hajó orrára egy póznára fel vannak akasztgatva az adott hajó terményei. Tájföldön, Bangkok mellett is voltunk úszó piacon, amiben akkor kicsit csalódtunk, mert nagyon a túrsitákról szólt, de most végre láthattuk, milyen is az igazi, helyiekről szóló élet!
Irány a piac

Hát ez nem a világörökség része :)

Nagyon megy a meló :)

Alakul alakul, de azért van itt még szegénység...

Mekongolunk

Benzinkút

Ahogy mondtuk, itt egyenjogúság van

Mindenki dolgozik, férfi, nő és persze gyerek is...

Megérkeztünk a piacra...

Elég nagy a káosz egy külföldi szemével, de brutál jó volt, végre egy egyedi dolog...

Száz kilómétereket is hajóznak a portékával

Elég kis seprűs :)

Nagykereskedő

Kiskereskedő! Na mi az a nagy gyümölcs elöl, vagy zöldség? Na, ezt ki tudja?

Minikereskedő

Pakolnak jobbra-ballra

Tipikus eszköz, ilyet már láthattatok nálunk is és a tévében is, vagy esetleg errefele aki járt élőben...

Na ugye, a gyerekmeló...

Fillérekért az ananász, nem hagytuk ki! :)

Távozik a családi business...

Marha jó... :)

Az úszópiac után jöhetett még egy-két igazi helyi program. Ellátogattunk egy rizstészta gyárba. Talán a gyár szó kicsit túlzásJ Egy bambusztetős kis tető alatt ment az abszolult nem Köjál szabvány szerinti, leginkább kézi tésztakészítés. Rizsőrlés, összekeverés, üllepítés, és mikor már tésztaállagú, akkor nagy lepény formában sütik egy kicsit, majd a napon szárad, és mikor már megfelelően szikadt, mehet a tésztavágó gépbe. Ebben a tésztavágó gépben is csak pont annyira erős motor volt, hogy épphogy le nem fulladt, amikor a fél milliméternyi tésztát beletettékJ

Fázis 1.

Egy kis háttérkép a gyárból: nappaligarázsháló :)
Utolsó programként még egy séta egy trópusi gyümölcsös kertben. Túristáknak lett kialakítva, azaz ez nem az igazi gyümölcsös volt, ahonnan a kereskedelembe kerülnek a gyümölcsök, de nekünk nagyon érdekes volt, kezdenek összeállni a dolgok: a trpusi gyümölcsök nevei, íze, és a huzzájuk tartozó virág és fa...
Ananász, marha jó, végre láttuk...

Dragon fruit és dragon lady

Lime

Rambutan

Mango

Lotus
Ezzel zárult a két napos Mekong Delta túra, nagyon élveztük, profi szervezés volt, délutánra pedig már vissza is érkeztünk Saigonba. Szakadt az eső, így maradt a netezés, este pedig indulunk felfele északi irányba, mégpedig vonattal. Azt hallottuk, hogy nagyon jó a vietnámi vasúthálózat, meg is jelent a lelki szemeink előtt egy fasza kis IC vagon, kényelmes alvási feltételekkel... legközelebb megtudhatjátok, mi is lett az IC-bőlJ